MT-09 Y-AMT: Symbiose met de duisternis
Ervaar de MT-09 als nooit tevoren met de nieuwe Y-AMT
Een meer meeslepende rijervaring
De originele MT-09 van Yamaha was een herdefinitie van de middelzware Naked motorfiets en nu brengen we een al net zo revolutionaire machine uit, ontwikkeld voor het volgende niveau in sportief motorrijden en een unieke symbiose tussen bestuurder en machine: de MT-09 Y-AMT.
De eerste generatie MT-09 bracht pure emotie en opwinding terug in de wereld van het motorrijden toen hij tien jaar geleden werd geïntroduceerd, en gaf het startschot voor een Hyper Naked-revolutie die alles zou veranderen.
Elk aspect van de ontwerpfilosofie van de MT-09 is beïnvloed door de wens om een opwindende rijervaring te bieden. Deze modellen zijn nu verder ontwikkeld voor 2024 met de introductie van de nieuwste MT-09, met een opnieuw gedefinieerde rijpositie en een groot aantal nieuwe technologische opties voor wat de meest verhoogde en betrokken rijervaring in de Hyper Naked-serie kan worden genoemd.
Het opwindende rijgedrag van de MT-09 kan nu op een geheel nieuwe manier worden ervaren met de introductie van de MT-09 Y-AMT, het eerste model dat is uitgerust met de innovatieve, nieuwe geautomatiseerde handgeschakelde transmissie van Yamaha (AMT).
De Y-AMT, die een revolutie teweeg zal brengen in de sportieve rijervaring, stelt rijders in staat om zich volledig te richten op de opwindende prestaties van de MT-09 door het schakelproces te herdefiniëren naar schakelen met de vinger of volledig automatisch, voor consistent lineair schakelen, waardoor de meest betrokken en meeslepende rijervaring wordt gecreëerd.
Maak kennis met de MT-09 Y-AMT
De Yamaha MT-09 Y-AMT is ontwikkeld rond het krachtige MT-09 platform en laat zowel de uitstekende dynamiek van de basismachine als de nieuwe transmissietechnologie van Yamaha zien.
Met dezelfde veelgeprezen 890 cc CP3 driecilindermotor als de onlangs gelanceerde MT-09, is de MT-09 Y-AMT de eerste motorfiets met de geautomatiseerde handmatige transmissie van Yamaha.
De MT-09 Y-AMT behoudt alle kwaliteiten die de MT-09 tot leider in zijn klasse maken, en combineert het wendbare rijgedrag en de pittige prestaties van de standaardmachine met een transformationeel transmissiesysteem waarmee de bestuurder kan kiezen tussen een handgeschakelde transmissie met vingerbediening, voor een nog meer betrokken rijervaring, en het pure gemak van volledig automatisch schakelen.
De koppeling en het schakelen worden elk door een elektromotor bediend, waardoor zowel de traditionele koppelingshendel als een met de voet bediende versnellingspook overbodig zijn en de rijder zich beter op het rijden kan concentreren.
De handgeschakelde versnellingsbak (MT) van de MT-09 Y-AMT biedt een compleet nieuwe manier om de sensatie van Yamaha’s veelgeprezen CP3-motor te ervaren. Aangezien handen nauwer en verfijnder zijn verbonden met de hersenen dan de voeten, vormen ze een van de meest tastbare en krachtige gereedschappen die het menselijk lichaam heeft.
In tegenstelling tot schakelen met voet en hand, is schakelen met de hand niet alleen sneller maar is er ook minder bedenktijd nodig, en kan de motorrijder zich dus met alle aandacht concentreren op het gebruik van gashendel en rem, de hellingshoek, de lichaamshouding en het gripniveau van de banden voor een nog intensere rijervaring, vooral bij het nemen van bochten.
De handgeschakelde versnellingsbak is ontwikkeld met het oog op sportief rijden en maakt snellere en consistentere veranderingen mogelijk terwijl de rijder elke graad van prestatie eruit probeert te halen.
Schakelen wordt geactiveerd met een voelbare wipschakelaar die handig bij de vingertoppen van de linkerhand is geplaatst. Bestuurders kunnen met hun duim en wijsvinger opschakelen via de plus-schakelaar en terugschakelen met de min-schakelaar, of ze kunnen kiezen voor bediening met één vinger voor sportiever rijden. Hierbij wordt alleen de wijsvinger gebruikt om te schakelen door de plus-schakelaar omhoog te trekken of omlaag te duwen voor de ultieme sportieve rit.
Zonder koppeling kunnen bestuurders gemakkelijker schakelen terwijl ze zich concentreren op hun rijlijn en andere besturingselementen. Zonder het traditioneel gemonteerde schakelpedaal is de rijder ook beter in staat om zijn onderlichaam in de bochten te positioneren, wat een uitstekend gevoel van stabiliteit geeft in de bochten en een nog geruststellendere band met de motorfiets creëert.
Bij stilstand en lage snelheden regelt het Y-AMT systeem de werking van de koppeling en de versnellingsbak, waardoor de machine gemakkelijker te besturen is bij het wegrijden, het uitvoeren van manoeuvres en in druk verkeer. Het systeem neemt de schakelfuncties volledig over in een van de twee AT-modi (Automatische Transmissie), maar kan worden uitgeschakeld met de wipschakelaar.
De D+ modus ontketent het beroemde karakter van de CP3 motor, die hogere toerentallen langer vasthoudt terwijl hij op en neer schakelt via de zesversnellingsbak. Als alternatief biedt de D-modus een zachtere en meer vertrouwenwekkende volledig geautomatiseerde versnelling voor lage snelheden en rijden in de stad, ideaal voor woon-werkverkeer en ritten waarbij de rijder wil genieten van een meer ontspannen rit.
Waar vorige generaties automatische versnellingsbakken misschien alleen gericht waren op comfort en gemak, is Y-AMT er trots op het koppelrijke en wendbare karakter van de MT-09 te versterken – voor een boeiendere ervaring voor rijders.
Schakelen tussen de MT- en AT-modi is eenvoudig. Dit kan tijdens het rijden door de knop op de rechter schakelaarset te activeren. Zo kan de bestuurder de rijstijl van de MT-09 Y-AMT in een oogwenk veranderen.
Een nieuwe dimensie voor MT-09
Terwijl de 2024 MT-09 Y-AMT in première gaat met de nieuwste Y-AMT technologie, behoudt het nieuwe model alles wat de MT-09 tot een benchmark heeft gemaakt in de sportieve naked klasse.
De MT-09 Y-AMT, die dezelfde Dark Side of Japan-filosofie belichaamt en de sensationele prestaties van de MT-09 verbetert, biedt een opwindende rit van start tot finish, waardoor rijders een zeer gedistilleerde rijervaring krijgen en een nog grotere band met hun motorfiets.
De MT-09 Y-AMT wordt aangedreven door de bezielde 890 cc CP3 driecilinder crossplane-motor en levert een levendig vermogen van 87,5 kW bij 10.000 tpm. De rijervaring wordt versterkt door de auditieve afstemming van het inductiesysteem, met in de brandstoftank geïntegreerde ventilatiegaten zodat de bestuurder het krachtige gebrul van de inductie kan horen bij hoge toerentallen.
De minimalistische designtaal van de MT-09 Y-AMT drukt de ‘ready for action’ houding van de motorfiets uit en laat het lichtgewicht CF aluminium spuitgietframe zien, dat ideaal is voor sportief rijden. Het chassis is de nieuwste ontwikkeling van Yamaha’s iconische Deltabox-frame en is getuned voor een hoge mate van chassisstijfheid, wat zorgt voor een uitstekende feedback voor de rijder en een uitstekende wendbaarheid.
De vering en remmen zijn ook van het niveau dat moderne rijders verwachten van een sportieve middengewicht. De 41 mm voorvork is volledig verstelbaar en ontwikkeld voor allerlei verschillende rijstijlen. De achtervering is ook instelbaar, met meerdere standen, terwijl het remsysteem van de MT-09 Y-AMT is voorzien van een radiale hoofdremcilinder van Brembo, die lineaire druk levert aan de vierpotige remklauwen aan de voorkant, voor een sterke en progressieve remkracht.
Als aanvulling op de geavanceerde technologie die synoniem is aan deze toonaangevende machine, wordt de MT-09 Y-AMT geleverd met een Smart Key System, waarmee de bestuurder de motorfiets kan starten met één druk op de knop. De bestuurder moet de sleutel natuurlijk wel bij zich hebben. Het systeem heeft ook een vergrendelings-/ontgrendelingsfunctie voor de brandstoftankdop.
Het dynamische karakter van Yamaha’s Y-AMT technologie is mogelijk gemaakt door het ‘ride-by-wire’ Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) systeem en een zesassige IMU, die een uitgebreide elektronicasuite aanstuurt die is afgeleid van de R1. Dit toonaangevend elektronicapakket omvat een hellingsgevoelig tractioncontrolsysteem (TCS) met drie niveaus, een Slide Control Systeem (SCS), een Lift Control Systeem (LIF), een remcontrolesysteem (Brake Control System: BC) en een terugslipregeling (Back Slip Regulator: BSR). Aanpasbare rijmodi stellen de rijder in staat om de prestaties en het rijgedrag van zijn machine verder aan te passen, waarbij het TFT-dashboard in kleur alle informatie in een duidelijk en gemakkelijk te begrijpen formaat weergeeft, naast de smartphone-connectiviteit en navigatiefunctionaliteit.
2024 MT-09 Y-AMT: Exclusieve technische hoogtepunten
- Handmatig schakelen via een met de vingers bediende wipschakelaar
- Geautomatiseerde koppeling en schakeling bediend door elektromotor
- Twee automatische schakelstanden: D+ en D
- Smart Key-systeem
2024 MT-09 & MT-09 Y-AMT: Gedeelde technische hoogtepunten
- Geraffineerd en compact uiterlijk, inclusief opnieuw ontworpen multifunctionele LED-koplamp
- 5″ TFT-kleurenscherm met smartphoneverbinding en navigatie
- Aanpasbare rijervaring via Yamaha Ride Control-instellingen (YRC)
- Wijzig de YRC-instellingen via je smartphone met de MyRide-app
- Betrokken rijpositie
- Gescheiden duozadel
- Nauwkeurig gevormde brandstoftank
- Geluidsversterkerrooster
- Nieuwste 890 cc, vloeistofgekoelde DOHC EU5+ CP3-driecilindermotorblok met vier kleppen
- Zesassige IMU met volledig pakket aan hellingsgevoelige rijhulpmiddelen
- Cruise control
- Brembo radiale hoofdcilinder
- Lichtgewicht aluminium CF-gegoten frame
- Bridgestone Battlax Hypersport S23 M banden
- Yamaha Spin Forged-velgen voor wendbaar rijgedrag
- Verstelbare voor- en achterwielophanging voor sportief rijden
- Verstelbare remhendel
Kleuren, beschikbaarheid en prijs
De nieuwe MT-09 Y-AMT en de 35 kW (A2 licentie) versie zullen verkrijgbaar zijn in drie kleuropties: Tech Black, Midnight Cyan en Icon Blue.
De MT-09 Y-AMT is later dit jaar verkrijgbaar bij de Europese Yamaha-dealers. Neem voor volledige informatie over prijzen en leveringsdata contact op met jouw Yamaha-dealer.
Noot van de redactie: Wilt u een Yamaha verzekeren? Bereken hier uw premie!