Yamaha lanceert de volgende evolutie van de MT-10

De definitieve Master of Torque

De MT-10 is nu al de onbetwiste koning in Yamaha’s Hyper Naked segment.

Sinds deze blockbuster op het toneel verscheen, heeft deze motorfiets een
groot respect afgedwongen van iedereen die erop heeft gereden – en ook van iedereen die hem
in actie heeft gezien.

De van de R1-afgeleide CP4-motor met hoog koppel is de meest opmerkelijke krachtbron die Yamaha ooit op een naked bike heeft gemonteerd. De ultra-agressieve Naked-styling geeft de MT-10 het ultieme onderscheidende en intimiderende uiterlijk.

En het lichtgewicht aluminium chassis levert toonaangevende niveaus van wendbaarheid en stabiliteit, waardoor dit één van de meest opwindende en verrijkende motorfietsen is die ooit zijn gebouwd. En nu komt de volgende evolutie van de MT-10 er aan.
Met nog meer kracht, nog meer controle en nog meer adrenaline is hij gebouwd om de Hyper Naked-ervaring naar een hoger niveau te tillen en de reputatie van de MT-10 als de definitieve Master of Torque te versterken.

Het MT-verhaal

Toen Yamaha in 2007 de MT-01 lanceerde, had niemand kunnen voorspellen hoe deze unieke machine het beeld van de motorfietsmarkt in Europa zou veranderen. Met zijn Naked-carrosserie, motorblok met hoge koppel en de kenmerkende look onderscheidde deze motorfiets zich van de massa. Het was het begin van een nieuw tijdperk in de motorwereld dat echt van start ging met de lancering van de fenomenaal succesvolle MT-09 in 2013.

Europese rijders hielden van wat ze zagen: een sportieve Naked met een heel speciaal karakter die ze het koppel, de wendbaarheid en het gevoel bood waarnaar ze op zoek waren.

Met de motortechnologie van het crossplane-concept, de agressieve vormgeving en
het gestripte kuipwerk groeide de MT Hyper Naked-serie uit tot Yamaha’s meest succesvolle reeks motorfietsen.

Met meer dan 290.000 verkochte exemplaren in Europa, heeft de MT-familie een nieuwe opwinding teweeg gebracht op straat, en de modellen met een kleinere capaciteit zijn erin geslaagd een hele nieuwe generatie mensen naar de wereld van tweewielers te lokken.

 Van de nieuwe MT-10 tot de MT-125 is de Yamaha Hyper Naked-reeks ontworpen om elke motorrijder de kans te geven deel uit te maken van de meest opwindende en toegankelijke revolutie in het Europese motorrijden.

De nieuwe MT-10: Meer vermogen. Meer controle. Meer adrenaline

Hervormd EU5 CP4-motorblok van 998 cc

De volgende evolutie van de MT-10 is uitgerust met een verfijnde versie van de legendarische vloeistofgekoelde CP4 crossplane-motor die nauw verwant is aan de legendarische R1. Dit is de krachtigste en technologisch meest geavanceerde motor die ooit op een Yamaha Hyper Naked-motorfiets is gezien, met nog meer vermogen en een sterker koppelgevoel.

 Het aangepaste 2022-ontwerp profiteert van lichtgewicht aluminium gesmede zuigers, offset drijfstangen en direct-gecoate cilinders voor maximale efficiëntie. Bovendien heeft de motor een aantal nieuwe modelspecifieke kenmerken die zijn ontworpen om het gevoel van koppel te verbeteren.
Om het gerichte middenbereik voor weggebruik te versterken, worden stalen drijfstangen gebruikt in plaats van de titaniumcomponenten van de R1, en is het traagheidsmoment bij de krukas verhoogd.

De instellingen voor de brandstofinjectie zijn gewijzigd voor een nog hoger lineair koppel tussen 4.000 en 8.000 tpm. Verder is het ontwerp van de inlaat- en uitlaatsystemen aangepast om de MT-10 een opwindender en unieker 360° Torque Emotion-karakter te geven.
Het brandstofverbruik is verbeterd, het CO2-niveau is verlaagd en deze krachtigere motor voldoet aan de EU5-voorschriften.

Afgestemd inlaatgeluid

Het geluid dat elke motorfiets maakt, of het via de inlaat of uitlaat gaat, is één van de meest bepalende kenmerken van een motorfiets. Daarom hebben de ingenieurs van Yamaha zich speciaal gericht op het creëren van een unieke soundtrack voor de MT-10 door een geheel nieuw inlaatsysteem te ontwerpen.

Met een ongelijkmatig ontstekingsinterval van 270°-180°-90°-180° stoot de CP4 crossplane-technologiemotor van de MT-10 een onderscheidend inlaat- en uitlaatgeluid uit dat wordt gekenmerkt door een rommelend gegrom bij lage toerentallen en een hoog gebrom bij hoge toerentallen.

Het ontwikkelingsteam van Yamaha heeft een nieuw afgestemd inlaatgeluid op maat gemaakt voor het 2022-model door het gebruik van een geheel nieuwe luchtfilterbox die is uitgerust met drie inlaatkanalen met verschillende lengtes en dwarsdoorsneden.

Elk kanaal produceert een ander inlaatgeluid en is ontworpen om harmonieus te resoneren bij verschillende motortoerentallen. Zo krijg je een uniek geluid wat de algehele rijervaring nog spannender maakt.

Met name de afgestelde inlaat is speciaal ontworpen om een sensueel gebrom te produceren tussen de 4.000 en 8.000 tpm. Dit versterkt het enorme koppelgevoel van de MT-10 bij hard accelereren of uit een bocht komen.

De ervaring van het grote koppel wordt nog versterkt door de nieuwe akoestische versterkerroosters die links en rechts voor op de brandstoftank van 17 liter zijn geplaatst. Deze versterkers zenden het afgestemde inductiegeluid rechtstreeks naar de rijder, en de vibratie van de roosters zelf draagt ook bij aan de spanning en opwinding die wordt ervaren wanneer de rijder de gashendel opent.

Titanium uitlaat

Een nieuwe titanium uitlaat wordt gebruikt op de MT-10, en dit lichtgewicht systeem is voorzien van nieuw ontworpen titanium downpipes en uitlaatdemper. Net als de nieuwe getunede inlaat, is de uitlaat ontworpen om een diep en onderscheidend geluid uit te stoten dat de ongelijkmatige ontstekingsvolgorde van de motorfiets benadrukt.

Bij lagere motortoerentallen domineert het uitlaatgeluid, terwijl het afgestemde inlaatgebrom het van midden tot hoog toerental overneemt om een muur van geluid te creëren die de zintuigen prikkelt en de opwindende acceleratie en koppelrijke prestaties van de krachtigere 2022-motor verhoogt.

Compacte en minimalistische nieuwe styling van het exterieur

Vanaf de lancering van de allereerste MT-10 heeft dit Hyper Naked-vlaggenschip zijn kenmerkende individualiteit behouden en een reputatie opgebouwd als één van de meest stoere motorfietsen in de categorie.
De volgende evolutie van de MT-10 zet dit thema van individualiteit voort met een krachtige en waardige nieuwe look die het intense karakter en de intimiderende aanwezigheid van de motorfiets onderstreept.
Dit is bereikt door onnodige kuipwerk-elementen te verwijderen en de aandacht opnieuw te richten op de mechanische schoonheid van deze charismatische motorfiets.

Het ‘gezicht’ van elke motorfiets is één van de belangrijkste ontwerpelementen. Dit is toonaangevend voor de manier waarop de motorfiets wordt waargenomen en ook duidelijk van invloed op de trotse bezitter en het rijplezier.
De nieuwe MT-10 heeft een compleet nieuwe look met een meer geïntegreerd gevoel voor een extra minimalistische en imposante uitstraling.

Compacte nieuwe twin-eye monofocus LED-koplampen met aparte groot- en dimlichtunits zorgen voor een uitstekende verlichting en projecteren een krachtige en gelijkmatige lichtbundel met zachter licht aan de randen.
De LED-contourverlichting bevindt zich boven de koplampen en de nieuwe neusmontage transformeert het uiterlijk van dit vlaggenschipmodel en geeft het een nog verfijndere maar toch dominante look.

De vergrote luchtinlaat kanalen, die aan beide zijden van de tankafdekking zijn gemonteerd, verhogen de efficiëntie van de inlaat en dragen aanzienlijk bij aan het verhoogde vermogen van de 2022-motor.
Naast de mechanische functionaliteit bij het leveren van koele lucht aan het brandstofinjectiesysteem, benadrukken deze inlaten ook visueel het uitstekende vermogen van de 998 cc-motor en vormen ze een integraal onderdeel van de nieuwe look van de motorfiets.

Samen met de akoestische versterkerroosters aan de voorkant van de brandstoftankafdekking, stoten de dubbele kanalen het opwindende inlaatgeluid van de CP4-motor met hoog koppel uit voor een groter rijplezier van de motorrijder.

Met een minimale overhang aan de voorkant en een compacter LED-achterlicht – in combinatie met de compacte nieuwe neus en nieuwe grotere luchtinlaten – is het gecentraliseerde zwaartepuntontwerp van de MT-10 tot het uiterste doorgevoerd. Hierdoor ontstaat een brutaal en gecondenseerd zijprofiel dat geen twijfel laat bestaan dat deze motorfiets de koning van de MT-lijn is.

Verbeterde ergonomie

De legendarische veelzijdigheid van de MT-10 in bijna elke rijsituatie, van het stadsverkeer tot landelijk bochtenwerk en lange ritten – en zelfs af en toe een circuitdag – maakt hem tot één van de meest competente en begeerlijke Hyper Naked-motorfietsen. Voor meer comfort en meer vrijheid bij verschillende rijstijlen, is de ‘bestuurdersdriehoek’ van het 2022-model – de verhouding stuur/voetsteun/zadel – verbeterd.

De afdekking van de brandstoftank is nu gladder, wat een beter gevoel geeft wanneer de berijder de tank met zijn knieën omklemt tijdens het remmen of accelereren – en zorgt ook voor meer mobiliteit bij het verplaatsen van gewicht in bochten. Bovendien is de stevigheid van de zitting aangepast voor meer comfort en is ook het ontwerp ervan gewijzigd.

Brembo radiale hoofdcilinder

Het uitstekende voorremsysteem van de MT-10 is voorzien van dubbele zwevende schijven van 320 mm met radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers – hetzelfde systeem als op de R1. 
Voor 2022 is er een nieuwe radiale Brembo-hoofdremcilinder, die zorgt voor een verbeterd remgevoel bij de hendel voor nog meer controle.  

Yamaha Variable Speed Limiter

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe MT-10 is de Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) die de berijder de mogelijkheid geeft om een maximumsnelheid in te stellen voor verschillende situaties. Behalve dat de snelheidslimiet op de openbare weg niet per ongeluk wordt overschreden,
is dit systeem ook handig bij het rijden op onbekende wegen of bij ongunstige
omstandigheden.  

Quick Shift Systeem

Het Quick Shift Systeem (QSS), dat voorheen als optie verkrijgbaar was, wordt nu als originele uitrusting op de 2022 MT-10 gemonteerd. Doordat soepel schakelen zonder koppeling nu mogelijk is, wordt snelle acceleratie nog spannender – en ook terugschakelen gaat soepeler en sneller.

Nieuw 4,2-inch TFT-kleurenscherm

De volgende evolutie van de MT-10 is volledig uitgerust met een van de R1 afgeleid 4,2-inch TFT-kleurenscherm, met een duidelijk en gemakkelijk af te lezen scherm waarop alle belangrijke informatie te zien is.
Met een menuschakelaar rechts op het stuur kan de berijder selecteren welke informatie wordt weergegeven, terwijl de ‘Mode/Select’-schakelaar aan de linkerkant van het stuur kan worden gebruikt om de interventieniveaus van de elektronische rijhulpsystemen te wijzigen, of indien van toepassing, aan of uit te zetten.

APSG ride-by-wire-gashendel met vier vermogensafgiftemodi (PWR)

De nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire twistgrip-eenheid werkt samen met de Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) om de MT-10-rijder meer controle te geven bij het accelereren. Dit geavanceerde systeem zorgt voor het optimale inlaatluchtvolume naar de verbrandingskamer, zodat de berijder altijd soepele koppelkarakteristieken ervaart, over het brede toerenbereik van de MT-10.

De berijder kan ook de gasresponskarakteristieken aanpassen met behulp van de PWR-schakelaar (Power Delivery Mode).
PWR-1 is geschikt voor agressief circuitrijden; PWR-2 en PWR-3 leveren een
soepelere gasrespons waardoor de berijder goed het
lineaire koppel van de motor kan ervaren, en PWR-4 biedt een zachtere respons die het beste kan worden gebruikt als de
weg nat of glad is.

6-assige IMU met rijhulpsystemen

De nieuwe MT-10 is nu uitgerust met een ultramoderne 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de R1 en nu is geëvolueerd naar een kleinere en lichtere eenheid.
De IMU is voorzien van twee sensoren die de 3-assige hoeksnelheid meten: over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw) – alsook de versnelling over drie assen: vooruit/achteruit, omhoog/omlaag en links/rechts. Deze gegevens worden naar de ECU gestuurd, die de elektronische rijhulpsystemen van de motor activeert voor een ongeëvenaarde bestuurbaarheid. Indien nodig wordt automatisch ingegrepen om wielblokkering, verlies van tractie of wheelies te voorkomen.

Hellingsgevoelig traction control systeem

De MT-10 profiteert van één van de meest geavanceerde traction control systemen op een Hyper Naked.
Sensoren detecteren de relatieve snelheden van de voor- en achterwielen, en wanneer
tractieverlies op het achterwiel wordt gedetecteerd, onderbreekt de ECU de aandrijving tijdelijk om de
tractie en stabiliteit te behouden.

Met de gegevens van de 6-assige IMU kan dit nieuwe hellingsgevoelige traction control systeem de mate van interventie aanpassen aan de hellingshoek van de motorfiets, waarbij sterker wordt ingegrepen naarmate de hellingshoek toeneemt.
Er zijn in totaal vijf interventieniveaus beschikbaar.

Slide Control Systeem (SCS)

Voor meer controle in bochten en meer vertrouwen is de MT-10 uitgerust met het nieuwste Slide Control Systeem (SCS). Wanneer de sensoren voorspellen dat het achterwiel op het punt staat zijwaarts te schuiven, grijpt de ECU in en wordt de aandrijving naar het achterwiel verminderd totdat het chassis stabiel is. Het systeem maakt gebruik van vooraf ingestelde interventieniveaus, maar de bestuurder kan de niveaus aanpassen of het systeem uitschakelen.

LIFT controle systeem (LIF)

Wanneer sensorgegevens de IMU laten weten dat het voorwiel bijna van het wegdek wordt opgetild, onderbreekt de ECU de aandrijving van het achterwiel totdat de motorfiets weer stabiel is. Net als bij sommige andere hulpmiddelen voor motorrijders, zijn de interventieniveaus vooraf ingesteld, maar kunnen ze door de motorrijder worden aangepast of uitgeschakeld.      

EBM (Engine Brake Management)

EBM regelt de mate van motorremkracht bij het afremmen en geeft de motorrijder de keuze uit twee niveaus. Met niveau 1 is de motorremkracht sterk, terwijl niveau 2 een minimale remkracht biedt. De motorrijder kan het beste niveau kiezen voor de bestaande rijomstandigheden. De modi zijn vooraf ingesteld, maar kunnen door de motorrijder worden aangepast of uitgeschakeld.

Brake Control (BC)

Het Brake Control-systeem (BC) is ontworpen om meer controle te bieden tijdens het rijden in een bocht, en moduleert en regelt onafhankelijk de druk die op de voorrem en achterrem wordt uitgeoefend.
De bestuurder kan uit twee modi kiezen: De BC1-modus is een standaard ABS-actieve modus, terwijl BC2 is ontworpen voor noodremsituaties in het midden van een bocht.

Yamaha Ride Control (YRC)

Hoewel alle elektronische rijhulpsystemen afzonderlijk kunnen worden afgesteld, geeft Yamaha Ride Control (YRC) de
MT-10 eigenaar de mogelijkheid om een ‘all-inclusive’ systeem te creëren waarmee de
instellingen voor de tractiecontrole en voor de SCS-, QSS-, LIF-, EBM- en BC-systemen allemaal gelijktijdig worden
toegepast.
YRC is beschikbaar in vier verschillende modi die speciaal zijn ontworpen voor
bepaalde rijomstandigheden.
Modus A is voor sportief rijden; Modus B is voor een breed scala aan omstandigheden;
Modus C is afgestemd op stedelijk gebruik;
Modus D is voor regenachtige of ongunstige omstandigheden.

De vier modi van de YRC hebben vooraf ingestelde waarden, maar de MT-10-berijder kan ervoor kiezen om de verschillende modusinstellingen opnieuw in te stellen om aan de eigen voorkeuren te voldoen.

Lichtgewicht Deltabox-chassis

Het aluminium Deltabox-chassis, afgeleid van de toonaangevende R1, is één van de lichtste, sterkste en responsgevoelige ontwerpen in elke categorie. Dit hightech frame is ontwikkeld om 200 pk aan te kunnen en gebruikt de CP4-motor als een volledig belast onderdeel om het gewicht tot een absoluut minimum te beperken.
Uitgerust met een lange aluminium achterbrug maar met een compacte wielbasis van 1.405 mm, levert het Deltabox-chassis een stabiel, licht en wendbaar rijgedrag bij zowel lage als hoge snelheden.

Geoptimaliseerde voor-en achtervering

Het geavanceerde veersysteem van de MT-10 gebruikt optimale modelspecifieke instellingen die speciaal zijn ontworpen voor een nauwkeurige bediening en een betrouwbare wegligging, of je nu tijdens de spits in de stad rijdt, of snel een aantal bochten neemt op wegen in het buitengebied.
De 43 mm volledig verstelbare KYB-voorvork biedt een veerweg van 120 mm en kan op maat worden ingesteld om aan al je persoonlijke rijvoorkeuren te voldoen.
Deze hoogwaardige vork wordt aangevuld met een volledig instelbare KYB-achterschokdemper die eenvoudig kan worden afgesteld om verschillende belastingen en rijstijlen aan te kunnen.

Bridgestone Battlax S22 banden

De lichtgewicht 5-spaaks aluminium 17-inch wielen van de MT-10 zijn uitgerust met de nieuwste Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden.
De 120/70-ZR17 voorband en de 190/55-ZR17 achterband zorgen voor een uitstekende tractie, en samen met de geavanceerde elektronische rijhulpsystemen biedt dit pakket een uitstekende bediening, samen met een opmerkelijke mate van bestuurbaarheid in veel verschillende rijomstandigheden.       

Belangrijkste kenmerken van de MT-10

  • Krachtiger motorblok van de EU5 998 cc
  • Afgestemd inlaatgeluid
  • Titanium uitlaat
  • Compacte en functionele nieuwe styling van het exterieur
  • Verbeterde ergonomie
  • Brembo radiale hoofdcilinder
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • Quick Shift Systeem (QSS)
  • A&S-koppeling
  • Nieuw 4,2-inch TFT-kleurenscherm
  • APSG ride-by-wire-twistgrip met vier vermogensafgiftemodi (PWR)
  • 6-assige IMU
  • Hellingsgevoelig traction control systeem
  • Slide Control Systeem (SCS)
  • Lift Control Systeem (LIF)
  • EBM (Engine Brake Management)
  • Brake Control (BC)
  • Yamaha Ride Control (YRC)
  • Van de R1-afgeleid aluminium Deltabox-chassis
  • Lange aluminium achterbrug
  • Compacte wielbasis van 1.405 mm
  • 43 mm volledig verstelbare KYB-voorvork
  • Volledig instelbare KYB-achterschokdemper
  • Bridgestone Battlax Hypersport S22 banden

MT-10: kleuren, beschikbaarheid en prijs

Yamaha biedt de nieuwe MT-10 aan in drie kleuren. Cyan Storm evolueert het Dark Side Of Japan (DSOJ)-verhaal in een opwindende nieuwe richting en biedt een frisse kijk op het technische en trendgerichte kleurenpallet. Icon Blue is een dynamische nieuwe kleur die is geïnspireerd op onze fabrieksracemotoren, met blauwe kuipdelen en blauwe velgranden. Tech Black straalt een ingetogen en duistere look uit en heeft een geheel zwarte carrosserie met zwarte velgranden.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf april 2022. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

Note van de redactie:

Voor het verzekeren van deze nieuwe Yamaha MT-10 óf een Yamaha MT-10 van een eerder bouwjaar, bent u bij YOU Yamaha Motor Insurance aan het juiste adres! De officiële verzekering van Yamaha. Deze verzekering kent geen alarmverplichting of eigen risico. Wilt u graag persoonlijk advies om uw Yamaha te verzekeren bel ons gerust op. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur te bereiken via: 0172 – 427 291.