1961-2021: 60 jaar World Grand Prix-races voor Yamaha

Racen is al vanaf de dag dat de fabriek op 1 juli 1955 werd opgericht een integraal onderdeel van Yamaha’s DNA. Destijds, slechts enkele dagen nadat Yamaha Motor Company was opgericht, bewees het bedrijf zijn producten op het circuit toen de YA-1 bij zijn allereerste poging op 10 juli de Mount Fuji Ascent Race won.

Aangespoord door dit succes nam Yamaha in 1958 deel aan zijn eerste internationale race in Catalina, VS. Inmiddels ontwikkelde het bedrijf enkele van de meest competitieve tweetaktmachines, en de beslissing werd genomen om rijder en machine aan de ultieme test te onderwerpen door de 250 cc RD48-racemotor in mei 1961 te laten deelnemen aan de Grand Prix-ronde voor het Wereldkampioenschap in Frankrijk. Door op het hoogste niveau te concurreren, plaatste het bedrijf zich stevig op de kaart en dit markeerde het begin van de transformatie van het merk tot een van ’s werelds meest succesvolle en innovatieve motorfabrikanten.

Slechts twee jaar na Yamaha’s debuut-GP, behaalde Fumio Ito de allereerste GP-overwinning van het merk op de RD56 tijdens de Belgische Grand Prix, en het bedrijf heeft sindsdien nooit meer achterom gekeken. In 1964 won Yamaha zowel zijn eerste Wereldkampioenschap en als de eerste constructeurstitel met Phil Read in de 250 cc-klasse, de eerste van vele overwinningen in dat decennium. Het was het begin van een ongelooflijke reis voor iedereen die betrokken was bij het raceprogramma van het bedrijf. In de afgelopen 60 jaar heeft Yamaha zich gevestigd als een van de meest succesvolle fabrikanten met meer dan 500 Grand Prix-raceoverwinningen, samen met 38 rijderstitels, 37 constructeurstitels en 7 teamtitels.

Speedblock: Yamaha’s historische racekleuren

In 1964 debuteerde de wedstrijdafdeling met hun 250 cc Grand Prix-racer met een nieuwe witte kuip met een stevige rode streep en een rood voorspatbord. Het bleek een goed voorteken te zijn en fabrieksrijder Phil Read won vervolgens Yamaha’s allereerste wereldtitel.

Deze gewaagde, eenvoudige en dynamische rood/witte kleurstelling vestigde zich al snel als de direct herkenbare Yamaha-look in Grand Prix-wegraces en was de voorloper van de Yamaha-speedblock: misschien wel de bekendste en meest geliefde kleurstelling ooit op een racemotor.

Een witte kuip met rode speedblock vestigde zich snel als de definitieve Yamaha-racekleurstelling in Europa voor de komende twee decennia tot aan het tijdperk van Rainey en Lawson. De ongelooflijke reactie van het publiek op de recente onthulling van de M1 fabrieksmotor met zijn speciale speedblock-kleuren voor het 60ste jubileum toont aan dat dit één van de meest tot de verbeelding sprekende kleurstellingen van het bedrijf is die populair is bij rijders en fans van alle leeftijden. Dit eenvoudige, dynamische, tijdloze en direct herkenbare speedblock zal voor altijd worden geassocieerd met Yamaha en zijn zeer succesvolle GP-campagnes uit een heel speciaal tijdperk in de geschiedenis van het bedrijf. 

Nieuwe World GP 60th Anniversary modellen uit de R-serie

Om Yamaha’s lange en roemruchte Grand Prix-racegeschiedenis te vieren, heeft het bedrijf een World GP 60th Anniversary kleurstelling gecreëerd voor de 2022 R1-, R7-, R3- en R125-modellen.

Net als Yamaha’s beroemde machine waarmee het wereldkampioenschap wordt gewonnen, zijn de World GP 60th Anniversary R1, R7, R3 en R125 voorzien van een zuiver wit kuipwerk met een sterke horizontale rode streep en witte verticale lijnen die het rode speedblock vormen. Deze authentieke kleurstelling voor racemotoren heeft een geheel rood voorspatbord en goudkleurige wielen, net als de winnende fabrieksmotoren van Yamaha. Deze tijdloze look wordt aangevuld met een gele voornummerplaat, een Anniversary-embleem en een rode streep langs de bovenkant van de brandstoftank en de achterkant.

Sinds Yamaha zijn GP-debuut maakte in 1961, heeft het bedrijf meer dan 500 Grand Prix-raceoverwinningen behaald met legendarische rijders, waaronder Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo en Rossi, en meer recentelijk Quartararo. Deze historische racekleuren benadrukken de connectie tussen Yamaha’s racemotoren en elk model uit de R-serie.

Hoogtepunten van het World GP 60th Anniversary model

  • Wit kuipwerk met rode speedblock-graphics
  • Speciaal 60th Anniversary-embleem
  • Rode streep langs bovenkant tank en achterkant
  • Rood voorspatbord
  • Gele voornummerplaat
  • Goudkleurige wielen

Hoogtepunten van de World GP 60th Anniversary R1

  • 998 cc 200 pk crossplane viercilindermotor
  • Uiterst geavanceerde elektronische regelsystemen
  • 6-assige IMU met gyroscopische sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
  • Power Delivery-modi (PWR)
  • Dwarshellinggevoelige Traction Control (TCS) en Slide Control (SCS)
  • Quick Shift-systeem (QSS)
  • 2-modi Brake Control (BC) bochten-ABS
  • 3-modi Engine Brake Management (EBM) systeem
  • Ride-by-wire APSG gashendel
  • Aluminium Deltabox-frame met korte wielbasis
  • Opwaarts gerichte achterbrug / magnesium achterframe
  • Magnesium wielen en 17 liter aluminium brandstoftank
  • TFT (Thin Film Transistor) LCD-instrumenten
  • Kuipwerk in M1-stijl

Hoogtepunten van de World GP 60th Anniversary R7

  • Compact CP2 689 cc crossplane-motorblok met een hoog koppel
  • Ultracompact ontwerp met zuiver R-serie DNA
  • Zeer aerodynamisch gevormde kuip met aluminium onderste afdekking
  • Hoogwaardige 41 mm upside-down voorvork
  • Link-type Monocross-achterwielophanging met nieuw ontworpen schokdemper
  • A&S-koppeling
  • Licht buizenframe met aluminium middenbeugel voor een optimale stijfheidsbalans
  • Clip-on-stuur en lichtgewicht verstelset voor voetsteunen met stijlvolle hielbeschermers
  • Sportieve en aanpasbare voorovergebogen rijhouding
  • Stoere ’twin-eye’ LED-contourverlichting in de stijl van de R-serie
  • Krachtige centrale LED-koplamp
  • Lichtgewicht gegoten lichtmetalen tienspaaksvelgen
  • Radiaal geplaatste voorremklauwen met radiale Brembo-hoofdcilinder
  • Supersport-cockpit met compleet LCD-instrumentenpaneel
  • Centraal M-vormig luchtinlaatkanaal
  • Krachtige 298 mm voor- en 245 mm achterremmen
  • Slanke brandstoftank van 13 liter met diepe uitsparingen voor de knieën
  • Achterkant in R-serie-stijl
  • 120/70-voorband, 190/55-achterband

Hoogtepunten van de World GP 60th Anniversary R3

  • Ultieme Yamaha lichtgewicht supersport
  • Hoogtoerig 321 cc inline 2-cilinder vloeistofgekoeld DOHC 4-kleppen EU5-motorblok
  • Compact en lichtgewicht stalen buizenchassis met hoge treksterkte
  • Radicale op M1 MotoGP® geïnspireerde styling
  • Dubbele LED-koplampen en positielichten in R1-stijl
  • Fraai gevormde brandstoftank en laag stuur voor uitstekende sportergonomie
  • 37 mm upside-down voorvork en Monocross achterschokdemper
  • Multifunctionele LCD-instrumenten met gemakkelijk af te lezen displays
  • Verfijnde prestaties met uitstekende betrouwbaarheid en voortreffelijke zuinigheid
  • Evenwichtige 50/50 gewichtsverdeling voor wendbaar rijgedrag
  • DNA van de R-serie

Hoogtepunten van de World GP 60th Anniversary R125

  • Hightech 125 cc EU5-conforme motor met Variable Valve Actuation
  • Uitstekend verbrandingsrendement
  • Compact Deltabox-frame
  • Lichtgewicht aluminium achterbrug
  • Optimale controle dankzij verbeterde Assist & Slipper (A&S) koppeling
  • R-serie ontwerp met ’twin-eye’ LED-koplampen
  • 11 liter brandstoftank
  • Op de MotoGP® M1 geïnspireerde indeling van de cockpit
  • Duidelijk afleesbaar LCD instrumentenpaneel
  • Sportieve en comfortabele zitpositie
  • Brede 140 mm achterband
  • Hoogwaardig ABS remsysteem

Beschikbaarheid en prijs

Levering van de World GP 60th Anniversary R-serie modellen voor Europese Yamaha-dealers begint vanaf november 2021. Prijzen variëren per regio; neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

Note van de redactie:

YOU Yamaha Motor Insurance berekent eenvoudig en snel uw verzekeringspremie om deze of een andere Yamaha te verzekeren. Meer weten hierover? Bel ons gerust op, we helpen u graag verder 0172 – 427 291.